Lophtix är en liten förening som grundades 2014 av medlemmar som tidigare träffats i olika sammanhang utan att ha en formell förening. Vi har spelar rollspel (olika sorter, även egentillverkade), Figurspel (Flames of War, Wings of Glory etc), Brädspel (massor av olika) och en del kortspel (Magic m.m.). Ibland tillverkar vi egna spel, t.ex. i "Game Jams". Spel baserade på bågskytte med boffa/lajv-pilar är också något vi testar och utforskar.

Lophtix har även börjat med datorspel såsom League of Legends och Overwatch. Även tabletop simulator används för att kunna spela brädspel via datorn. Det finns även ett intresse för lajv, och några av oss har provat på det.

I början höll vi oftast till på ett lånat loft, därifrån tog vi namnet Lophtix. Numera saknas lokal p.g.a. pandemin, och träffar hålls därför över discord. De flesta medlemmar är i gymnasieålder och uppåt.

Verksamhetsgrenar: Brädspel, Datorspel, Konvent, Kortspel, Rollspel

Hemsida: https://github.com/Lophtix